پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی-تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت

پایان نامه

 عنوان کامل پایان نامه :

تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری

پایان‌نامه کارشناسی ارشد  رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی

تکه هایی از متن :

2-3-1-2 جایگزینی علل فاعلی مادّی به جای علل غایی

ویژگی دیگر علم‌جدید ­این است که در قلمرو انسان و هستی، علل فاعلیِ مادی را جایگزین علل غایی کرده‌ است؛ این در حالی است که علم در گذشته در سیر و روند خود، دارای یک رویکرد غایت‌انگارانه بوده‌است؛ به این معنا که تحلیل و توصیف عالم را در یک سلسله مراتب طولی، به یک غایت متافیزیکی برون از عالم هستی قرار داشت ختم می­کرد؛ بنابراین کلّ روند علم را معطوف با آن غایت برین می‌دانست. در علم‌جدید ­پدیده‌ها را با انقطاع نسبتشان از یک غایت متافیزیکی مورد تفسیر و تبیین قرار داده‌اند. (قراملکی، (1391) ص 159). تجربه‌گرایی مکانیکی با شکل‌های گوناگون خود به نام انقلاب علمی­پدید آمد که در آن دست کشیدن از علل غایی پدیده‌ها­، دست کشیدن از چرایی تظاهرات اشیاء و کنار گذاشتن لایه‌های درونی نظام هستی در کار علم، ودر نهایت، بی توجهی نسبت به بسیاری از شرایط و موانع، در کارعلمی­ (که نزد صاحبان دین و شریعت از ضروریات بود)، مطرح شد؛ تا جاییکه منکر هر نوع علیتی فرا‌تر­ از علت مادی شده و گفتند: تنها معرفت قابل اطمینان بشری آن است که از طریق حواس کسب شده باشد؛ به در این برداشت از علم: اگر می‌گوییم چرا باران می­آید؟ می‌گوید چون ابر هست؛ و بعد تنها به دنبال آن هست که بداند ابر از کجا آمده؛ اما حرفی از اینکه حقیقت ابر چیست و برای چه آمده، در میان نیست (رادمنش، 1390).

ویژگی دیگر علم‌جدید­که آن را با علم قدیم در نقطۀ مقابل قرار می‌دهد، عدم اعتقاد آن به نظام اخلاقی در جهان می‌باشد. در علم‌جدید ­وقتی مادّه، واحد اساسی حقیقت عالم تلقی می‌شود، بدیهی است که با مقولۀ اخلاق که امری فراتر از عالم ماده بنا شده‌است، تعارض خواهد داشت؛ به عبارت دیگر، طبیعت‌گرا­یی و غلبۀ نگاه ماشین‌انگاری نسبت به همۀ پدیده‌های عالم، مجال بر تصویر غایتی اخلاقی برای جهان نمی‌دهد. قاعدتاً اعتقاد به نظام اخلاقی در جهان بر این اصل استوار است که جهان و هستی، غایتی و هدفی دارد که نظام اخلاق بر آن معطوف است. حال وقتی در علم جدید، اصل غایت‌گرایی نفی می‌شود، خواه ناخواه چنین اعتقادی موضوعیّت خود را از دست می‌دهد.

استیس این ویژگی نگرش‌جدید­را این گونه بیان می‌دارد: «خصیصۀ جهان‌بینی نوین این است که قائل است جهان یک نظام اخلاقی نیست. این نظر، اگر نظری همگانی نباشد، نظری غالب است و چنین به نظر می‌رسد که این نظر، نظری است که بر نظر دیگر فائق است. اگر هدفی در جهان هست، در این صورت ارزش‌ها نیز در جهان وجود خواهند داشت؛ ارزش‌ها عینی خواهند بود؛ لیکن اگر هدفی در جهان نیست و فقط در اذهان انسان‌هاست، در این صورت هییچ ارزشی در جهان نخواهد بود، بلکه فقط در ذهن انسان‌ها خواهد بود؛ ارزش‌ها ذهنی خواهند بود (استیس، 1377)».

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

پایان نامه ارشد : تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی

پرداخت به روش کارت به کارت

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید